04 oktober 2022

Uitputting is tegenwoordig een van de belangrijkste oorzaken van prestatieverlies en uiteindelijke burn-out bij mensen. De meeste mensen realiseren zich niet hoeveel facetten van rust ze missen en het houdt ze uitgeput. 

Rust en slaap zijn niet hetzelfde

Heb je ooit 7+ uur geslapen, maar voelde je je nog steeds uitgeput? Dat komt omdat slaap en rust niet hetzelfde zijn. Slaap is belangrijk. Maar onderdeel van het grotere plaatje. Volgens Dr. Saundra Dalton-Smith heb je 7 soorten rust nodig om een burn-out te voorkomen.

Dus blijf op je best met de volgende types rust: 

1. Mentale rust

Mentale rust tekort wordt veroorzaakt door overbelasting van je denkvermogen.

  • Schrijf je to do’s op
  • Maak gebruik van checklists (boodschappen, inpakken etc.)
  • Creëer een afsluitritueel om werk en leven te scheiden
  • Neem een ​​pauze van het oplossen van problemen
  • Mediteren

2. Emotionele rust

Emotionele rust tekort ontstaat wanneer je het gevoel hebt dat je niet authentiek kunt zijn of jezelf niet volledig kunt uiten

  • Breng tijd door met mensen bij wie je jezelf kunt zijn.
  • Vind een community val gelijkgestemde.
  • Probeer met een therapeut te praten om emotionele spanning los te laten.

3. Sociale rust

Evalueer je relaties:

  • Besteed meer tijd met mensen die je energie geven.
  • Besteed minder tijd aan mensen die je energie stelen.
  • Als je introvert bent, blokker dan tijd om alleen te zijn.

4. Zintuigelijke rust

Overprikkeling door te veel geluid of schermtijd is in deze moderne wereld een grote boosdoener, en haast onvermijdbaar.

  • Neem een pauze van sociale media.
  • Schakel meldingen uit (geluids- en visuele waarschuwingen)
  • Beperk videovergaderingen.
  • Zorg in de avond voor een ontspannen avondsfeer (rustgevende muziek, kaarsen, enz.)

5. Creatieve rust

Waardeer de schoonheid van de wereld in welke vorm dan ook. Of het nou in de natuur is, of door mensen gecreëerd.

  • Geniet van een wandeling in de natuur.
  • Neem de zonsondergang in je op.
  • Ga op bezoek bij een museum.
  • Geniet van inspirerende muziek, boeken, documentaires.

6. Fysieke rust

Door gebrek aan slaap en overtraining put je de energie van je lichaam uit.
Neem twee soorten fysieke rust; passief en actief:

Passief

  • Slaap 7+ uur
  • Neem powernaps (wanneer nodig)

Actief

  • Stretch
  • Neem een massage
  • Gebruik een ergonomische stoel

7. Spirituele rust

Maak deel uit van iets dat groter is dan jezelf.
 

  • Kijk in de buurt voor vrijwilligerswerk.
  • Zoek een baan die waardevol aanvoelt.
  • Verdiep je in verschillende culturen, religies, filosofen en wetenschappers.

Begin met het verbeteren van je grootste rust tekorten

Identificeer waar je teveel vraagt van jezelf. Start met 1 of 2 van je grootste rust tekorten. En begin klein. Vervolgens, kun je stap voor stap dagelijkse en wekelijkse gewoontes inplannen om alle 7 soorten rust te pakken.