04 maart 2022

Sta jij weleens stil bij je ademhaling? Ons lichaam is gelukkig intelligent genoeg om de ademhaling volledig automatisch aan te sturen via onze hersenen, waardoor er voldoende zuurstof binnen komt en we in leven kunnen blijven. Dat is heel handig, maar doordat we hier niet zelf bewust mee bezig hoeven te zijn, is het lastig om op te merken in wat voor staat onze ademhaling daadwerkelijk is. 

VerbondenVrij Marko

Verborgen kracht

Dat is zonde, want er zit een verborgen kracht in je ademhaling. Hoe we ademhalen heeft namelijk een groot effect op hoe we ons zowel fysiek als mentaal voelen. Een manier om actief met de kracht van je ademhaling aan de slag te gaan, is door middel van breathwork.

 

Wat is breathwork?

Breathwork is een verzamelnaam voor elke soort ademhalingsoefening of -techniek, waarbij je bewust de manier van ademhalen verandert. Er zijn veel verschillende stijlen van breathwork die gebruik maken van verschillende soorten patronen van ademhalen, lengtes waarmee je in- en uitademt of hoelang je je ademhaling vasthoudt en het aantal herhalingen dat je uitvoert.

Sommige oefeningen kunnen een paar minuten duren en andere oefeningen een uur of zelfs langer. Elke stijl van breathwork heeft zijn eigen focus en intentie. Sommige stijlen hebben het doel om meer ontspanning en balans te creëren, andere zijn juist gefocust op het verhogen van de energie in het lichaam en weer andere stijlen zijn gericht op het loslaten en helen van pijn en trauma’s uit het verleden.

Fysieke en mentale voordelen

Elke stijl van breathwork kent dus zijn eigen doel, maar de voordelen van de verschillende stijlen komen grotendeels overeen. Deze voordelen zijn te merken op zowel fysiek als mentaal en emotioneel gebied. Op fysiek gebied zorgt breathwork onder andere voor een genormaliseerde bloeddruk, vermindering van ontstekingen, een verbeterde nachtrust en is het een boost voor je immuunsysteem. Daarnaast helpt breathwork met het loslaten van stresshormonen en zelfs trauma’s.

Darius bashar

Op mentaal en emotioneel gebied helpt het met de bewustwording en verwerking van emoties, het loslaten van mentale stress, verbetert het de focus, creëert het meer duidelijkheid en rust in je hoofd, helpt met het herkennen van beperkende overtuigingen en patronen en verhoogt het je algehele bewustzijn. Dit helpt om meer tot jezelf te komen en om de relatie met jezelf te verbeteren.

De ademcirkel

Ik was zelf erg benieuwd naar deze voordelen van breathwork en heb me daarom opgegeven voor een ademcirkel. Bij een ademcirkel vindt er een breathworksessie plaats in een kleine groep mensen, die begeleid wordt door breathwork coaches. De ademcirkel die ik heb gedaan was onder begeleiding van Babs, Marko en Lise.

 

adem.enzo instagram

Aan het begin van de cirkel werd uitgelegd hoe je ademhaling verbonden is met jouw staat van zijn. Naarmate we steeds ouder worden en traumatische gebeurtenissen meemaken in ons leven, wordt onze ademhaling hierdoor beïnvloed. We gaan wellicht korter en oppervlakkiger ademhalen, of we verliezen onze adem in het geheel op dat moment. Hierdoor is de verbinding tussen de ademhaling en de emotie verbroken, en slaat het lichaam deze gebeurtenissen en emoties op in ons systeem. Om deze verbinding te herstellen door naar de emotie toe te ademen, werd er tijdens de cirkel gebruik gemaakt van de techniek ‘verbonden ademhalen’.

Verbonden ademhalen

Bij deze manier van ademhalen adem je in en uit via de mond. Het doel van deze manier van ademhalen is het opnieuw verbinden van je emoties en gevoelens met het vermogen om adem te halen. De voordelen van het gebruiken van deze techniek is dat er sneller meer lucht (en hierdoor ook meer energie) naar binnen gaat en je de hele tijd bewust blijft van je ademhaling, gezien je normaal gesproken niet op deze manier ademhaalt. Belangrijker nog is dat deze manier van ademhalen je emotioneel bewustzijn verhoogd en het helpt om pijnlijke emoties en trauma’s uit het verleden los te laten, door je adem naar de emotie te brengen.

Een bijzondere ervaring

Mijn ervaring met de ademcirkel was erg bijzonder. Nadat alles door de coaches goed en helder werd uitgelegd, werden we langzaam begeleid naar het verbonden ademhalen. Ik merkte meteen dat er van alles gebeurde in mijn lichaam. Het begon met een tintelend gevoel door mijn hele lijf en wat verkramping.

Tijdens de hele cirkel werden we begeleid en hielpen de coaches om de ademhaling te brengen naar de delen waar dat nodig was. Toen de verkramping verdween, kwamen er veel emoties omhoog die er nodig uit moesten. Ik voelde dat ik enorm gedragen werd en dat het veilig was om deze emoties toe te laten en in vrijheid te laten gaan. Na de sessie voelde het alsof er een enorme last van mijn schouders af was gegleden en ik echt een oud stuk heb mogen loslaten. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze coaches prachtig werk doen en dat ik hoop dat breathwork sessies steeds meer bekendheid krijgen om zo de wereld weer een klein stukje te mogen helen.

Pexels ketut subyanto

Let erop dat verbonden ademhalen geen ontspanningsoefening is, en dat je deze manier van ademhalen altijd doet in het bijzijn van een ademhalingscoach die erin getraind is om jou te begeleiden. Wees je ook bewust van je eigen grenzen en weet dat wanneer het te veel wordt, je weer terug kan gaan naar je natuurlijke ademhaling en je niks hoeft te forceren. Daarnaast is een ademcirkel niet voor iedereen. In het geval van hartklachten, epilepsie, psychische moeilijkheden, zwangerschap of problemen met de bloeddruk, dan is een ademcirkel niet geschikt.

Ben je zelf ook benieuwd naar de ervaring met een ademcirkel of wil je er meer over weten? Check @adem.enzo, @verbondenvrij en @verbondenliefde op instagram of ga naar https://www.stichtingbabs.nl/.